Mindfulness kursinnehåll

Kursinnehåll i respektive mindfulnesskurs

Prova på mindfulness för fokus och energi

Kurs för att prova på mindfulness och öka fokus och energi. Vi träffas i grupp vid 3 tillfällen x 1,5 timme – varannan vecka. Vi pratar om vad mindfulness är, hur vi kan använda det och dess effekter. Som deltagare får du tillgång till internetbaserat träningsprogram för att träna mellan träffarna. Efter genomgånget program och kurs, har du kvar träningsprogrammet i 6 månader och kan repetera de övningar du vill. Därefter går det, om så önskas, att abonnera på programmet för en låg månadskostnad via Mindfulnesscenter.

Under kursen får du möjlighet att prova på ett antal korta övningar för att du skall få erfarenhet av vad mindfulness är och kan ge. Forskning visar att även kortvarig träning i mindfulness ökar förmågan att fokusera och att fatta beslut liksom att
hantera stress. Arbetsminnet ökar och även förmågan att behålla känslomässig balans vid svårigheter. Genom att rikta uppmärksamheten skapas och förstärks nya nervkretsar i hjärnan och gamla försvagas. Hjärnans formbarhet är enorm. Kraften ligger i fokus!

Kursen hjälper dig att:

  • Minska din stress
  • Öka fokus
  • Få mer energi
  • Sova bättre
  • Öka ditt lugn

Träningen är forskningsbaserad och ca 800 nya forskningsartiklar publiceras per år.

 Nyfiken på mindfulness

Mindfulness i grupp för nybörjare som är nyfikna på mindfulness. Vi träffas i grupp vid 5 tillfällen x 1,5timme – en gång per vecka. Studiecirkel med grundläggande övningar i mindfulness för att “smaka på”. Vi lär oss om vad mindfulness är för något, hur vi kan tillämpa mindfulness, vad den är bra för samt lite om forskning kring mindfulness.

Vi har gemensamma övningar och reflekterar tillsammans efter varje övning. Mellan varje träff behöver du som deltagare genomföra övningar hemma samt läsa några sidor i boken,  ”Mindfulness i vardagen” av Ola Schenström, som ingår som kurslitteratur.

Efter denna kurs finns det möjlighet att välja fördjupningar på olika sätt.

Här & Nu – programmet

Forskningsbaserat 8-veckorsprogram grundat av Ola Schenström, MindfulnessCenter och är det mest sålda träningsprogrammmet i mindfulness i Sverige. Programmet kan hjälpa dig med följande;

  • Minska din stress
  • Öka förmågan att hantera tidspress
  • Ökat lugn & inre stabilitet
  • Hitta ett sätt att hantera ångest & oro
  • Öka förmågan att fokusera
  • Öka uppmärksamheten
  • Öka förmågan att lyssna
  • Förbättra sömnen

Vi träffas i grupp vid 8 tillfällen x 1,5tim- en gång per vecka.  Vi går igenom mindfulness  på ett mer djupgående plan. Vi följer ”Här & Nu” programmets upplägg och du får egen inloggning till internetbaserat träningsprogram med övningar som du tränar på egen hand och som ska vara genomförda vid kursens slut. Efter genomgånget program och kurs, har du kvar träningsprogrammet i 6 månader och kan repetera de övningar du vill. Därefter går det, om så önskas, att abonnera på programmet för en låg månadskostnad via Mindfulnesscenter.

Hur går träningen till?

Med det internetbaserade träningsprogrammet tränar du själv ca 20 minuter om dagen 6 dagar i veckan. Du kan genomföra träningen med hjälp av din mobiltelefon, med din läsplatta eller vid din dator. Träningsprogrammet är upplagt i 8 steg

1. Lämna autopiloten – känn din kropp
2. Observera din andning – träna ditt andningsankare
3. Var närvarande i andning och kroppsrörelse
4. Bara sitt – Här och Nu
5. Acceptans samt S O A S
6. Att hantera svårigheter
7. Tankar är inte fakta
8. Ta hand om dig – befäst din dagliga träning

Träningsprogrammet innehåller
I Programmet tränar vi på två sätt:

1. Mindfulnessövningar/meditationer: Andrum, Andningsankare, Kroppsscanning, Medvetna rörelser, Sittande meditation
2. Vardagsövningar: Övningarna hjälper dig att träna på ett förändrat förhållningssätt till hur du utför saker i din vardag. Vardagsövningarna är till för att omsätta det du lär dig i meditationerna till olika situationer i vardagen, de hjälper dig att se och att kunna fatta mer medvetna beslut.

Du får dessutom:
Stresstest och Mindfulnesstest som du kan välja att genomföra innan och efter programmet.

Dokumentation där du kan läsa mer om vikten av att vara medvetet närvarande.

All träning kan du göra när det passar dig. Du kan under hela programmet följa din träning. Det finns möjlighet att skriva dagbok och välja olika intentioner med träningen.

Digitala dokument: Faktahäfte, Mindfulness i hjärnan, Medvetna rörelser, Hur använder jag min tid, Litteraturlista, Sammanfattning och vidmakthållandeplan

Vi har även gemensamma övningar vid varje kurstillfälle och reflekterar tillsammans efter varje övning.

Följ mig på sociala medier